7.4.11

Рикота тарт с ванилия и смляно маково семе



Привет, привет! Дано не сте ме забравили съвсем :) Докато подбера някои снимки, за да разкажа къде се загубих напоследък, ще предложа един десерт с рикота. Харесвам този по-диетичен вариант на чийзкейка. Естествено  вкуса не е същия, както ако сме употребили половин килограм и повече хубаво крем сирене плюс сметана, но  броят на калориите също не е равнозначен.....


Освен визуалния ефект, ивицата смляно маково семе внася допълнителна нотка аромат и вкус.
Ако сте любители на тази подправка със сигурност ще ви допадне нюанса, с който разнообразява познатия  пълнеж от сирене. Според мен към тях добре се вписва  кулис от  праскови или кайсии.  Използвах фабрично смлян мак, но  успешно смлях семенца и вкъщи с една стара машинка за кафе. Преди известно време подобно готово изделие се предлагаше в мрежата на Кауфланд. Наскоро не съм виждала, както  все още не съм засичала на нашия пазар ванилова захар с натурална ванилия като тази например, за разлика от масово разпространената, която е с ванилин. Единственото, което намирам с лекота е пудрата захар със смляна  бурбонска ванилия.


Разбира се, всички тези пакетчета са сполучливите и не толкова заместители на истинската ванилия, която се намира с частичен успех, или пък не търся на подходящите места... Друго, което може да се промени и изпробвах в тази рецепта е  Пудинг ванилия  вместо царевично нишесте като уплътнител. Но аз лично предпочитам първия вариант.


Накрая, да не пропусна - честита Пролет и от мен! :)  В предстоящия топъл сезон ще изпробваме толкова нови и различни от зимните  десерти с плодове...даже вече ме обхваща нетърпение...



Ricotta & vanilla tart with ground poppy seed recipe

Рикота тарт с ванилия и смляно маково семе

основа
250 г бяло брашно
75 г захар
щипка сол
1 пакетче ванилова захар, 8 г
1 яйце
125 г студено краве масло
опция за намазване - 1 белтък и 1 сл пшеничен грис

пълнеж
70 г смляно маково семе
4 яйца
160 г захар
75 г меко краве масло
1 сл настъргана лимонова кора
650 г рикота ( не препоръчвам замяна с извара, за разлика от този чийзкейк )
100 г заквасена сметана
4 сл царевично нишесте ( или 1 пакет Пудинг ванилия )
семенцата от 1/2 до 1 шушулка ванилия* (или 1 сл пудра захар с бурбонска ванилия)
пудра захар за поръсване

* семената ванилия комбинирайте съответно с царевично нишесте

Пресейте брашното, добавете захарта, солта и маслото нарязано на малки кубчета. С върха на пръстите стрийте брашното до едри трохи, добавете яйцето, леко разбито и бързо замесете продуктите, дотолкова, че да ги съберете на топка. При нужда добавете 1 сл студена вода. Завийте тестото в стреч-фолио, като го сплескате леко и оставете в хладилника да стегне за около 30 минути или  повече. Разточете  кора с диаметър, подходящ за облицоване на форма с ф 25см , като ви е нужен борд с височина 4-5 см  ( можете отделно да разточите дъното и борда). Намажете тестото с леко разбития белтък и поръсете с грис (тъй-като пълнежите с рикота са доста влажни тази опция помага  за  изолиране на основата ). С помощта на лъжица разпределете  смляното маково семе по дъното. Поставете формата в хладилника, като я покриете отгоре с фолио.

Прибавете сметаната към рикотата (отцедете събралата се течност, ако има такава)  и ги разбъркайте добре, но внимателно с ръчна тел или дървена лъжица. Разделете белтъците и жълтъците на две яйца. Разбийте белтъците на сняг и добавете поетапно към тях 80 г от захарта, като продължите да ги разбивате. Маслото, останалата захар и лимоновата кора  разбийте с миксер до пухкав крем. Добавете едно по едно останалите яйца и двата жълтъка. След това и сместа с рикота, нишестето и ванилията. Накрая прибавете разбитите белтъци на части, бъркайки внимателно отдолу нагоре, за да не спаднат. Изсипете крема във формата и печете в предварително загрята на 175  градуса фурна около 60-65 минути, докато придобие златиста коричка. Ако фурната нагрява силно отгоре, към края на печенето  покрийте формата отгоре с алуминиево фолио, без да го завивате, Когато тартата е готова, оставете  на открехната врата и изключена фурна поне половин час. Охладете до стайна температура и освободете от формата.
Сервирайте на стайна температура или охладена.Съхранявайте в хладилника, завита със стреч фолио или във форма за торта с капак.

18 коментара:

  1. Прекрасно и вкусно изглежда, поздравления и аз имам рецепта за подобен чийзкейк със рикота и лимони. Със сигурност ще я пробвам. :)

    ОтговорИзтриване
  2. Обожавам този вид сладкиши :)
    Прегръдки, Диди :)

    ОтговорИзтриване
  3. Диди, прекрасен сладкиш и снимки :)
    Такава захар с бурбонска ванилия има в магазините ДМ :)

    ОтговорИзтриване
  4. добре, че Зори каза, тъкмо тръгвам натам :)
    Диди, страхотно изглежда, но ням ада се престраша да направя, че моите човеци няма ли шоколад и ме гледат лошо. А мак в печива как обичам.... не е истина.
    Добре си се завърнала, много време те нямаше :)

    ОтговорИзтриване
  5. И аз тъкмо щях да кажа за ДМ. Виждала съм в магазина им в подлеза на Софийския да продават. А и шушулки вече се намират сравнително лесно, ако се интересуваш от по-голямо количество (10тина броя), ми пиши, за да ти кажа от къде можеш да си купиш на много изгодна цена :)

    А десерта е просто фантазия! Започваха да ми липсват публикациите ти :)

    ОтговорИзтриване
  6. Прекрасни снимки! Много интересна рецепта, мммм, вкуснооооо!!!)))

    ОтговорИзтриване
  7. Диди, много изискано и оригинално предложение. А за снимките нямам думи!:)

    ОтговорИзтриване
  8. Веселина, с лимони не съм пробвала, сигурно е вкусно. Влиза в to do листа :)

    Йоли, коментарите ти винаги са с много емоция! Благодаря!

    Дани, прегръдки и за теб!:)

    Зори, тази верига още не съм я посещавала, явно е грешка. Сигурно ще намеря и други интересуващи ме неща.

    Пепи, правилно! Важно е всички вкъщи да са доволни :) При мен пък не шоко-фенова, а някои заклети сметанолюбители не приеха тази тарта като "техния" десерт :)

    Ири,благодаря ти за информацията! Ще си коригирам и текста в публикацията.

    Анна, Ани, поздрави! Радват ме хубавите ви думи!

    ОтговорИзтриване
  9. Диди, радвам се, че се появи отново със страхотна рецепта (тъкмо като за любител на чийз- и всякакви други кейкове като мен)! А снимките, ох, снимките.... Красота! :)
    Между другото, опитвала ли сама да си направиш ванилова захар? Аз така сложих в кутия със захар 1 използвана шушулка (без семенцата, които отидоха в крем) и след няколко дни имах ванилова захар...
    Прегръдки и слънчеви почивни дни!

    ОтговорИзтриване
  10. Мира, благодаря ти! Много комплименти получих за снимките :)
    Засега имам шушулки,купувам и пудрата захар с ванилия. Иначе специално фокусирах върху отделните видове, за да покажа вариантите.
    Идеята за ароматизиране със шушулката е чудесна, ще се възползвам.Подозирам, че точно шушулките влизат в употреба при фабрично произведените захари с натурален аромат :)
    Приятни почивни дни!

    ОтговорИзтриване
  11. Прекрасен, нежен и много стилен десерт! Красота, какво повече да допълня. Диди, прекрасен е. А, снимките ти са...нямам думи.

    ОтговорИзтриване
  12. Благодаря, Дани! :)
    Хубава и спорна седмица!

    ОтговорИзтриване
  13. Честита пролет, Диди! Но и зимни бури да веят навън, тук винаги е уютно, ведро и красиво!
    Към мака изпитвам изветсни пристрастия. Очарована съм именно от специфичното му присъсъвие в сладкишите. Предложението ти ме заинригува. Зная, че винаги мога да ти се доверя:)
    Поздрави

    ОтговорИзтриване
  14. Благодаря, Ив!:)
    Да ми се има доверие е нещо много радостно, но и отговорно. Напоследък се усещам, че все по-трудно си правя публикациите...

    ОтговорИзтриване
  15. Здравейте, Диди!
    Ще ми се да Ви питам нещо, т.к. не съм много добра в кулинарните тънкости, а искам да си направя този тарт, но се опасявам, че няма да се справя с тестото и че щее твърде тежко и сухо. Та на въпроса- четох в различни сайтове за полента- тарт и въпросът ми е дали в случая с този тарт такъв вариант би бил удачен и какви биха били пропорциите, както и дали ще е удачно да се замени бялото брашно с бадемово и да се направи съчетание между полента и бадемово брашно или между полента и бяло брашно ? Предварително се извинявам за толкова дългото питане, но тарта изглежда страхотно и ми се ще да го пробвам, а в същото време не съм сигурна дали ще се справя и дали няма да объркам нещо с тестото, докато в случаите с полента тарт ми изглежда доста по- лесно като реализация. Поздравления за прекрасния сайт и благодаря за търпението :)

    ОтговорИзтриване
  16. Здравейте! Малко късно отговарям, но тези дни бях извън обхват и не съм влизала в Блогър:)

    По отношение на Полента Тарт в сладък вариант знам, че подходяща комбинация е към една част бяло брашно да се добавя половин част полента. Не съм изпробвала подобно тесто и не мога да дам отзиви. Предизвикателството в случая е дали ще се изпекат добре тестото и пълнежа за едно и също време и ми е интересно да опитам.
    По отношение на добавянето на фино смлени бадеми, по-удачно ми изглежда отново да се комбинира с брашно, вместо с полента. Такъв тип тесто съм приготвяла за Линцер тарт - микс от бяло и пълнозърнесто брашно плюс бадемово: http://cook-4fun.blogspot.com/2010/03/linzer-torte.html

    ...между другото правих този този Тарт с ванилия-рикота и с друго тесто - с извара и по-малко мазнина, но не ми допадна толкова, колкото с класическото маслено тесто.

    Поздрави и успех!
    Аз от своя страна смятам да продължавам експериментите с различни видове основи за тарт...

    ОтговорИзтриване
  17. Здравейте,
    Прекрасна рецепта.Бихте ли ми казали ,как да приготвя кулис от праскови или кайсии.Благодаря Ви.

    ОтговорИзтриване